niedziela, 15 listopada 2015

Cuda wianki. Polski folklor dla młodszych i starszych

W literaturze dziecięcej jeszcze nie spotkałam się z książką, która traktowałaby o polskim folklorze, dlatego z dużą ciekawością sięgnęłam po Cuda wianki. Polski folklor dla młodszych i starszych wydawnictwa Egmont.


Wydawnictwo: Egmont
Autor: Marianna Oklejak
Seria: Seria Artystyczna
Objętość: 80 stron
Okładka: twarda
Format: 240 x 270 mm
Cena: 49,99 zł 44,99 zł

W książeczce dedykowanej nie tylko dla najmłodszych poznamy podstawy polskiego folkloru. Na trzydziestu sześciu planszach umieszczono zarówno obiekty oryginalne, jak i inspirowane sztuką tradycyjną. Autorka bardzo udanie połączyła stare z nowym, wplatając w aktualne obrazy (jak chociażby badanie usg kobiety w ciąży) w ludowe pieśni. Opowieść prowadzona jest przede wszystkim poprzez obrazy. Wiosna i zakochana para. Oświadczyny, ślub, wesele. Rodzi się dziecko. Rośnie. Rodzice zostają dziadkami. Przychodzi zima. Życie zatacza krąg, a pory roku zmieniają się w znajomym rytmie. Odnajdziemy tu tradycyjne hafty, wycinanki, zabawki, starodawne instrumenty, stroje i wiele innych. Tekstu jest niewiele, dominują wplecione w ilustracje fragmenty ludowych pieśni i przyśpiewek w oryginale. Jedna szczególnie zwróciła moją uwagę:
Powiedziała nam tu wasza kura,
że naniesła jaj aż ją boli dziura.
Na końcu książki umieszczono przypisy, a w nich więcej informacji na temat każdej z plansz.
Przyznam szczerze, że kiedy pierwszy raz przejrzałam książeczkę miałam wątpliwości, czy przypadnie do gustu młodszym czytelnikom. Okazało się, że mój 4-letni synek był zachwycony tą pozycją. Wydaje mi się, że duży wpływ na to miały barwne, kolorowe i żywe ilustracje, które przyciągają wzrok. 





Zapraszam również na stronę Galaktyka Czytelnika, na której to organizowane są różne konkursy, a do wygrania są oczywiście książki wydawnictwa Egmont.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...